svenska
Lyssna
MENY

För lärare - Lärarhandledning

Introduktion lärarhandledning

Föremålet och filmen kan förslagsvis användas som en introduktion och fördjupning till undervisningen om dagens globala värld och dess stora frågor och utmaningar. I undervisningen om människans historiska utveckling och hur dess effekter ses idag. I undervisning om världens aktuella konflikter, migration, klimatfrågan, hållbar konsumtion och andra dagsaktuella frågor.  

Kopplingar till läroplanen Grundskola, årskurs 7-9, samt Gymnasium 

Innan filmen/föremålet  

Inled undervisningen med att se en eller flera av tidigare filmer för att diskutera människans historiska utveckling och effekterna på dagens samhälle. Diskutera människans påverkan på samhället i ett historiskt perspektiv. Se exempelvis filmerna om:   

Antikens Grekland och demokratin  

Arabiska riket  

Inkariket och den europeiska koloniseringen av Sydamerika  

Kungariket Benin och den europeiska koloniseringen av Afrika 

Japanska imperiet och världskrigens era 

Frigörelser under 1900-talet och 2000-talet – Sydafrika 

Diskutera dagens mest omtalade konflikter.   

Diskutera tidigare historiska migrationsströmmar.  

Berätta vad ett museum är.  

Till filmen/föremålet 

Titta gemensamt på filmen eller låt eleverna titta själva. Låt dem svara på antingen föremålsfrågor eller innehållsfrågor. Arbeta vidare med reflekterande frågor och övningar.  

Efter filmen/föremålet  

Fördjupa er kring andra dagsaktuella samhällsfrågor och konflikter.   

Diskutera vad som väntar oss i framtiden. Hur kommer världen se ut om tio år, femtio år, hundra år?  

Diskutera om vi kan lära något av historien och i så fall vad?  

Besök Världskulturmuseet i Göteborg (eller liknande museum) och utställningen ”Korsvägar. Boka ett skolprogram och låt en av museets pedagoger visa er runt.  

Besök Etnografiska museet i Stockholm (eller liknande museum) och utställningen ”Ursprungsfolk i tre klimat”. Ta del av skolprogrammen Ursprungsfolk i tre klimat och/eller Kulturmöten, handel och migration  och låt en av museets pedagoger visa er runt och berätta mer.  

Använd er av “Spåren genom världshistorien”och fördjupa er kring olika teman och tidsepoker.  

Läroplanskopplingar

Kopplingar till läroplanen i skolämnet Historia för Grundskola, årskurs 7-9, samt Gymnasium

Kursplan skolämnet Historia  

Grundskola, årskurs 7-9 

Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900 

Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950 

Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid 

Hur historia används och historiska begrepp 

Gymnasium, Historia 1b 100 poäng  

Gymnasium, Historia 2b kultur 

Gymnasium, Historia 3, 100 poäng