Vad var Romarriket för en statsbildning? Vad menas med republik, kejsardöme och imperium? Vilka tankar hade romarna kring samhälle, makt, liv, död, genus, religion och mytologi? Vilken roll spelade kriget för det romerska samhället och hur växte sig riket så stort? Vilka var Julius Caesar, Augustus och Konstantin den Store? Hur kan museiföremål berätta om Romarriket? Hur lever epokens spår kvar idag?
VÄRLDSKULTURMUSEERNA ONLINE
Har du inte möjlighet att besöka museet med din klass? Häng då med på ett digitalt skolprogram med pedagog från Världskulturmuseerna!
Skolprogrammet sker genom ett videomöte via Microsoft Teams, Zoom eller annan likvärdig plattform. Klassens elever kan befinna sig i klassrummet och se museipedagog på en projicerad duk, eller så kan de använda sina egna datorer. I samband med bokning återkopplar museets pedagog vilka tekniska specifikationer och rutiner som gäller för skolprogrammet.
LEKTIONSINNEHÅLL
Grundskola, gymnasiet och vuxenstuderande. SO, Historia, Religion, Svenska.
Utifrån samlingarna på Medelhavsmuseet sker en spännande och intresseväckande tidsresa till antiken och Romarriket – tidsepoken och imperiet som anses ha haft så stor betydelse för Europas och västerlandets kultur och utveckling. Via museiföremål, bilder, kartor, tidslinjer, människoöden och nyproducerade kortfilmer där föremål ”vecklas ut” och levandegörs sker en grundlig genomgång av tidsperioden. Vad kan en enkel kanna berätta om romarnas vardag, handel, kostvanor och sociala liv? Hur kan vi tolka källor och få kunskap om äldre tid?
En gravsten förmedlar en tragisk historia. Frågor ställs och eleverna får diskutera. Vilka gudar och gudinnor trodde människorna på och vilken roll spelade religionen i folks vardag? Hur växte sig kristendomen stark? Hur levde slaven Titus Aelius Evangelis?
En spjutspets berättar om den romerska krigsmakten som gjorde Medelhavet till sitt innanhav. En marmorrelief förtäljer myten om Romulus och Remus. Via Pompeji, Forum Romanum och Colosseum fortsätter tidsresan och kejsare som Titus och hans dotter Julia besöks. Hur gick Romarriket under och hur lever dess spår kvar idag?
Onlineprogrammet knyter an till Världskulturmuseernas faktaspäckade digitala lärplattform om Antiken och kan fungera som en introduktion till ett fortsatt arbete med den, såväl som en fördjupning och en sammanfattning i samband med egen undervisning.
INFORMATION
Skolform: Grundskola, gymnasiet och vuxenutbildningar
ONLINE via valfri plattform: (Teams, Zoom, Google Meet)
Längd: 45-60 minuter
Pris: Avgiftsfritt (grundskola & gymnasium), 1 600 kr (vuxenutbildningar)
För att boka detta mejla din förfrågan här.
Lärarhandledning, arbetsmaterial och mer om programmet (under utveckling).
Kopplingar till läroplan (uppdateras inom kort).
Riktlinjer teknik och videomöte:
Lärare och museipedagog ses via möteslänken i videomötet tio minuter före utsatt starttid för att prova ljud och bild. Det är av vikt att ha god internetuppkoppling. Se till att videmötet projiceras på duk/skärm/tv i klassrummet och att datorns kamera och mikrofon är riktade rakt ut mot eleverna så att museipedagogen kan se och höra. Det är även av vikt med bra högtalare/ljudsystem så ljudet når ut till hela klassrummet. Datorns eget system räcker inte.
Läraren introducerar museipedagogen före programmet börjar. Läraren bör även förmedla till eleverna att tala högt och tydligt i riktning datorns mikrofon. Läraren fungerar som ett filter mellan museipedagogen och eleverna när dessa diskuterar och talar. Läraren kan då upprepa det elevernas säger/diskuterar ifall museipedagogen inte skulle höra tillräckligt väl.
Är du som lärare osäker på hur tekniken kommer att fungera? Vår upplevelse är att det nästan alltid fungerar helt felfritt. Är du ändå osäker – prova din utrustning ett bra tag innan så att du känner dig bekväm. Får du problem med in- och utgående ljud? Se programmets ”Inställningar” och klicka i rätt utrustning. Vi använder programmet Microsoft Teams, men kan även använda Zoom eller Google Meet. Uppge i så fall detta vid bokning.