svenska
Lyssna
MENY

För elever

Begreppslista till filmen 

Imperium – En stat eller ett rike som omfattar flera folk, nationer och landområden och som tagits över genom militär expansion. T ex Romarriket, Arabiska riket eller de spanska och brittiska kolonialväldena.

Glasyr – En glänsande och hård glasliknande ytbeläggning som används på keramikföremål för att ge det en vacker yta och göra det ogenomträngligt mot vatten.

Utgrävningar – Arkeologiska grävningar i marken med syfte att upptäcka och undersöka lämningar och spår efter tidigare historiska epokers människor.

Muhammed – den arabiske ledare och profet som grundade religionen Islam och enade den Arabiska halvön under ett dominerande rike, styre, religion och språk.

Sidenvägen – benämning från 1800-talet på det nätverk av handelsvägar, såväl till lands och till sjöss, som under äldre tid sträckte sig mellan Europa, Afrika och Asien och östliga utposter som Kina och Japan.

Hedersbetygelser – Titel och namn på en person som gjort sig förtjänt av detta och/eller nått en hög position inom ett specifikt område som t ex det politiska, militära, religiösa eller lärda/akademiska. 

FÖREMÅLSFRÅGOR

Innehållsfrågor 

Reflekterande frågor

Övningar

Fördjupa er kring Islam och Islams historia! Skriv 1-2 sidor om uppkomst, likheter och skillnader med Judendom och Kristendom, tidig spridning, delning i olika delar och inriktningar, senare spridning och dagens muslimska samhällen.

Berätta om en resa utmed Sidenvägen! Skriv 1-3 sidor om en person och hans resa. Ta med begrepp som hemort, identitet, kultur, religion, last, mål, resestopp, möten, framkomst, handel, hemfärd.

Fördjupa er kring de skandinaviska vikingarnas kontakter med det Arabiska riket.

Fördjupa er kring olika arabiska rikens historia och samtid.

Efter filmen/föremålet

Fördjupa er kring det Arabiska riket, Muhammed, Islam och den muslimska kulturen.  

Besök Världskulturmuseet i Göteborg eller Medelhavsmuseet i Stockholm (eller liknande museum) och utställningsytorna som berör det Arabiska riket. Ta del av skolprogram som berör detta studieområden och låt en av museets pedagoger visa er runt och berätta mer. 

Islamisk konst på Medelhavsmuseet 

http://www.varldskulturmuseerna.se/medelhavsmuseet/forskning-samlingar/samlingar/luristan/ 

Fördjupa er kring handeln, kontakterna och kulturmötena utmed Sidenvägen.

Fortsätt med spåret och studieområdet ”Utomeuropeiska imperier och riken” och “Globala kontakter” och se filmen om Tangdynastins Kina. Diskutera och svara på frågeställningarna.

Besök Östasiatiska museet i Stockholm och utställningen Mittens Rike om Kinas historia, eller besök Världskulturmuseet i Göteborg (eller liknande museum) och de utställningsytor som berör liknande ämne. Ta del av Östasiatiska museets skolprogram ”Kinas kultur och historia” eller ”Sidenvägar och Ostindienfärder” och låt en av museets pedagoger visa er runt och berätta mer. 

Se filmen om de museiföremål som berättar om Tangdynastins Kina.