svenska
Lyssna
MENY

Normer, traditioner och identitet läroplanskopplingar

Programmet berör grundskolans och gymnasieskolans läroplaner utifrån en lång rad aspekter:

Grundskolans och gymnasieskolans läroplan:

Grundläggande värden

Förståelse för begrepp som demokrati, demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter, svenska samhället, lagar och andra föreskrift, människans egenvärde, individens frihet och okränkbarhet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan män och kvinnor, solidaritet mellan människor, etik och moral, individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande.

Stycket "Förståelse och medmänsklighet":

"Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. Intolerans, förtryck och våld, till exempel rasism, sexism och hedersrelaterat våld och förtryck, ska förebyggas och bemötas med kunskap och aktiva insatser.

Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Skolan är en social och kulturell mötesplats som både har en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som verkar där.

Skolan ska aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling."

"Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande."

"Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt för att leva i ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet."

Stycket "Normer och värden":

Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang.

Mål

Skolans mål är att varje elev

Samhällskunskap - kursplan

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

I årskurs 7–9

Individer och gemenskaper

Samhällsresurser och fördelning

Beslutsfattande och politiska idéer

Rättigheter och rättsskipning

Information och kommunikation

Granskning av samhällsfrågor

Gymnasieskolans kurser 1a och 1b:

Inflytande och beslutsfattande

Individer, grupper och sociala strukturer