Skönheten i koreanskt mode

- regnbågsfärger och traditionella material.

Utställningen visades på Östasiatiska museet 12 augusti - 7 september 2014.

Möt samtida, nyskapande koreanskt dammode med rötter i historien! I museets trapphall och i Koreagalleriet visar vi nu unika installationer med kläder designade av Jung Hee Kim och Hyun Shin Park, två sydkoreanska professorer i modedesign. Utställningen sker i samarbete med Sydkoreanska ambassaden.

Utgångspunkten i de två formgivarnas design är det koreanska kulturarvet genom två teman: koreanska regnsbågsfärger och koreanskt material (ramityg). De utsökt enkla, nästan transparenta kläderna går tillbaka på äldre formgivning i färg, tillskärning och material. Men de är skapade på ett helt nytt sätt och visar hur klädskapare av idag kan arbeta med tolkningar och nyskapande i samtiden. De för Korea välkända regnbågsfärgerna (på koreanska saekdong) tas upp i bland annat lapptäcksteknik, och fibrer från nässelväxten rami har använts i flera av plaggen.

I temat Koreanska regnsbågsfärger (saekdong) som idag förknippas med äldre koreanskt mode visar professor Jung Hee Kims nytolkningar av färgerna, som i grunden utgörs av ränder i rött, blått, vitt, svart och gult. Färgernas rytm och tillskärningen samspelar i uttrycket i siden och polyester. Under Goryeo-perioden (918-1392) började flerfärgade jackor användas till små barn (upp till cirka 7 års ålder). Flerfärgade kläder där färgerna satts samman genom lapptäcksteknik används även för vuxenplagg.

I temat Koreanskt material (rami) arbetar professor Hyun Shin Park med materialet rami (ibland kallat kinagräs). Rami, besläktat med nässlor (Boehmeria nivea), växer naturligt i Öst- och Sydostasien, där den har odlats för textilt bruk i mer än 7000 år. Framställningen av fibern och vävningen är tidsödande. Ramivävningen i regionen Hansan är utnämnt till "Intangible Cultural Heritage of Humanity" av UNESCO. Tyget blir svalkande, glansigt och får en viss skulptural stelhet.

Professor Park är också inspirerad av omslagsdukar i lapptäcksteknik, s k bojagi (pojagi), där hon har arbetat med återbruk av överblivet tyg till nya kreationer. På detta sätt får modebegreppet en ny, mer hållbar innebörd i en industri som annars präglas av snabb konsumtion och växlingar.