Världskulturmuseet lanserar cyklande utställning

Pressmeddelande, 27 mars 2019 Världskulturmuseet

I februari öppnade Human Nature på Världskulturmuseet – en utställning som med utgångspunkt i museets samlingar och tillsammans med flera olika forskningsprojekt handlar om hållbarhet, konsumtion och möjliga omställningar för planetens framtid. Nu invigs den cyklande så kallade pop-up-utställning som ska fungera som en förlängning av Human Nature och bege sig ut på turné i Västsverige under året. Minst tio nedslag ska göras under turnén som startar torsdag den 28 mars på Stadsbiblioteket.

- Syftet med pop-up:en är att museet flyttar ut till platser där människor rör sig och tar med några av utställningens viktigaste frågor. På så vis kan vi nå grupper som normalt inte besöker våra museer, starta och följa upp samtal med besökare och kommunicera brett att vi har en utställning om hållbarhet, säger Johan Rödström, utställningsproducent på Världskulturmuseet.

Cykeln är en tandemcykel ombyggd till elcykel och den 10 kvm stora vagnen inklusive medföljande tält är tillverkad helt i återbrukat material. Exempelvis är underredet gjort av en stege och materialet i väggar och tak samt förtält kommer från begagnande segel.

Besökarna kommer med cykeln och vagnen möta olika aktiviteter kopplade till utställningen Human Natures olika teman, bland andra hållbara praktiker, planetens gränser, sidovinster med att leva mer hållbart och känslor inför klimatkrisen. Målet är att ge besökarna både hopp och inspiration men också knuffar eller så kallad nudging för att göra klimatsmarta val. Med på turnén finns också representanter från de olika samarbetspartner museet jobbat med i framtagandet av utställningen, som Naturskyddsföreningen och forskningsprojektet Re:heritage från Institutionen för Globala studier vid Göteborgs Universitet.

- Att arbeta med en mobil utställning på detta sätt är nytt för oss, och syftet är såklart att nå nya målgrupper, både bland dem som redan är intresserade och invigda i hållbarhetsfrågor och dem som är mer oengagerade eller kanske till och med motståndare till frågan. Vi tror att vi når dessa olika publiker genom att vi dyker upp i olika sammanhang som hållbarhetsevenemang t ex megaloppisar och klädbytardagar och platser för konsumtion som t ex gallerior och köpcentrum, fortsätter Johan Rödström.

När Human Nature flyttar från Världskulturmuseet till Stockholm och Etnografiska museet sommaren 2020 är tanken att vagnen ska följa med och cyklas upp till huvudstaden.

- Inte riktigt klart ännu hur många stopp som behövs göras längs med vägen och vilka som ska cykla det stora och uppseendeväckande ekipaget de 50 milen till Stockholm. Så frivilliga sökes, avslutar Johan Rödström leendes.


För mer information, kontakta
Johan Rödström, utställningsproducent Human Nature Pop-up, Tel: 010-456 1185

Följ pop-upen på Instagram @pop_up_human_nature

Läs mer om utställningen Human Nature här: http://www.varldskulturmuseerna.se/varldskulturmuseet/aktuella-utstallningar/human-nature/

Relaterade bilder

Kontaktpersoner

  • Johanna Flemström
    Kommunikatör
    010-4561161
    0727-067110
  • Katarina Ståhl
    Kommunikatör
    070-092 44 23
  • Anja Sjögren
    Kommunikatör
    0722364177