svenska
MENY

Globala Torget: Hotet mot demokratin

25 september 2021, kl. 10:30 - 11:00

Ett samtal om global hälsa och demokrati i pandemins skugga

Var: Världskulturmuseet
Pris: Fri entré
Ytterligare information: Samtalet livesänds på Världskulturmuseets facebooksida.
Plats på museet: Online
Leende kvinna, Globala torgets logotyo

Covid19-pandemin har skapat utmaningar för demokratin och uppenbarat brister i den globala styrningens institutioner. Hur kan global demokrati bidra till global hälsa och till att stärka mänskliga rättigheter över världen?

Medverkande

Anna Mia Ekström, professor i global infektionsepidemiologi, och Johan von Schreeb, professor vid institutionen för Global Folkhälsa.

Moderator

Carin Ölmunger, läkare och representant för Demokrati utan gränser.

Arrangör: Demokrati utan gränser

Globala Torget samlar ett 40-tal svenska organisationer som alla arbetar för en bättre värld. Under 20 år har Globala Torget varit en del av Bokmässan i Göteborg. I år kommer för första gången arrangemanget att genomföras både på Bokmässan och Världskulturmuseet.

Ett hundratal programpunkter om viktiga ämnen äger rum 23 – 26 september. I år är det särskilt fokus på tillståndet för demokratin i världen.

Globala Torget samordnas av Olof Palmes Internationella Center i samarbete med Världskulturmuseet, och med finansiellt stöd av Sida.

Läs mer på www.globalatorget.se