Modefjädrar

Modeskapare har använt fjädrar sedan senare delen av 1800-talet. Både designers från modets traditionella huvudstäder och i den snabbt framväxande modeindustrin utanför Europa och USA lockas av fjädrarnas skönhet och sensualitet.

Bland dagens klädskapare förknippas fjädrar med frihet och andlighet. Dessutom har de många varierande användningsområden. De är lätta, skapar volym och ger ett graciöst och ledigt intryck när bäraren rör sig. Användandet av fjädrar från vilda fåglar regleras allt mer för att skydda dem och planeten. Alltfler klädskapare går därför över till kyckling- och kalkonfjädrar från köttindustrin. De kan lätt färgas för att få rätt utseende. Det är en åtgärd som skyddar de vilda fåglarna, men problemet med hur djuren behandlas inom industrin kvarstår.

I utställningen kan du se verk från Lars Wallin, Joanna Hedley, Jean Paul Gaultier, Erik Mortensen and Pierre Antoine Vettorello.

Yiqing Yins "cage dress" är inspirerad av den kinesiska legenden om Nüwa, gudinnan som återupprättade vägen till himlen och skapade människor av lera.Varje enskild fjäder är omsorgsfullt utvald, färgad och handtrimmad och har placerats på exakt rätt plats i det invecklade mönstret med fjädrar av olika storlek, slag och färgnyans. Bland annat har designern valt strutsfjädrar svedda av syra för att skapa volym och en "wet look". Genom klänningens galler skymtar man bärarens kropp, och samspelet mellan hud och fjädrar skapar intrycket av en varelse från en annan värld.

Fjädrar: fasan, påfågel, gås och struts. Spring of Nüwa, höst/vinter 2012/2013. Inlån från Yiqing Yin.