Shi Tou

"Vilket kön du än tillhör så är du själv en förening av yin och yang, ett helt och fullständigt själv. "– Shi Tou, om serien Concavo-convex

År 1992 flyttade Shi Tou in i "konstnärsbyn Yuanmingyuan" i närheten av ruinerna efter det gamla, på 1800-talet, nedbrända Sommarpalatset. Den var den första i sitt slag för unga konstnärer som sysslade med samtidskonst. Shi Tou var då en av bara två kvinnliga konstnärer i konstnärskollektivet. Hennes konst präglades av en starkt feministisk medvetenhet. Jag anser att konstnärsvärlden i Kina, både när det gäller utövande konstnärer och kritiker, fortfarande är starkt mansdominerad, och i början av 90-talet var detta ännu mer markant. Hon berättar: "Jag minns att de manliga konstnärerna hela tiden skulle förklara för mig och övertala mig om hur kvinnor egentligen skulle vara." Men Shi Tou höll fast vid vad hon själv trodde på, och fick så småningom erkännande både i Kina och internationellt.

Shi Tou är den första kvinna som öppet kom ut som lesbisk i Fastlandskina, och hon stöder aktivt arbetet för homosexuella och för kvinnors rättigheter. År 2001 spelade hon huvudrollen i den första lesbiska spelfilmen i Kina, Fish and Elephant, regisserad av Li Yu. Filmen 50 Minutes of Women gjorde hon år 2006 med Ming Ming som medregissör.

Utställningen Secret Love har valt ut åtta av Shi Tous verk, från 1997 och framåt. I flera av dessa bilder finns hon själv och hennes partner Ming Ming med. De lever tillsammans i en förort i Beijing, filmar ofta tillsammans, men fyller också livet med att odla blommor, ordna teceremonier och meditera i zenbuddistisk tradition. Här förklarar hon själv några av verken i utställningen:

Yuefenpai-affischer
[Yuefenpai är ett slags reklamaffisch eller kalender från början av 1900-talet. Vackra kvinnor tillsammans med de varor man ville göra reklam för var populära motiv.]

"Jag vet inte hur många som har tänkt samma tanke som jag när de sett de gamla Yuefenpai-affischerna från Shanghais 1920-30-tal: de två vackra kvinnorna är nog ett lesbiskt par. Mina vänner förklarar för mig att reklamaffischerna gjordes för män, men för mig är det i alla fall två kvinnor som älskar varandra och vill dela livets glädjeämnen. Därför har jag gjort moderna varianter av dessa affischer. De två kvinnorna i bilden är jag och Ming Ming. Fotona är inte photoshopade. Jag och Ming Ming har sågat ut en ram i trä, målat den, och sedan stått eller suttit i den ramen och tagit fotot. Det har varit en fin känsla i det detaljrika och noggranna hantverket. I bakgrunden har vi lagt in moderna populära produkter, de allra nyaste datorerna och mobiltelefonerna, bilar, lägenheter, snabbmat osv.

Inspirationen till Karaoke i denna serie kommer från ett tillfälle då några lesbiska vänner träffades för att sjunga karaoke, jag hade en detaljrik minnesbild av två som sjöng duett, deras helhjärtade tillgivenhet, blickarna som möttes, känslan, engagemanget, allt detta ville jag få med i min tavla. Fria, obehindrade, nära. Det blev samtidigt en dokumentation av vårt liv."

Två Ming Ming
"I vår hemprovins Guizhou finns ett naturområde, Fenjingshan, med berg, orörda skogar och vattendrag. Där fotograferade jag Två Ming Ming, Andning och Föreställning. Det är ett vackert naturområde. När jag gick i gymnasiet åkte jag dit med min vän Xixi, vi hade med oss väldigt lite pengar – fem eller sex yuan - men stannade där i flera dagar. I bergen fanns klara källor, vattenfall, tusenåriga träd, hundratals fåglar som sjöng, hjortar som skuttade iväg. När vi såg en orm närma sig våra fötter stod vi blick stilla, alldeles tysta, och lät den slingra sig förbi. Vi var ett med naturen.

Men idag har Fenjingshan gått samma öde till mötes som så många andra platser i Kina, blivit exploaterat, förstört, steg för steg. I Två Ming Ming står allt stilla, Ming Ming är fastnaglad i ett ögonblick, till synes orörlig i vattnet. Hon vill komma loss men kan inte, vill andas fritt men kan inte. Verket uttrycker förhållandet mellan människan och naturen, och antyder också den svåra livsmiljön i dagens samhälle."

Concavo-convex
"I sökandet efter ett subtilt och abstrakt sätt att utrycka mig, fick jag idén till serien Concavo-convex. Jag hade börjat måla streck och klickar av färg på ett speciellt reliefpapper, och gjorde det konkava i papperet konvext och det konvexa konkavt, jag lät alltså det konkava och det konvexa gå över i sin motsats. Det konkava symboliserar yin och det konvexa yang. De två begreppen används ofta i Kina om kön, och man säger att föreningen mellan kvinna och man är en förening mellan yin och yang, är en naturlig jämvikt. Men i själva verket är yin och yang inte något oföränderligt, mellan de båda sker ständiga transformationer. Vilket kön du än tillhör så är du själv en förening av yin och yang, ett helt och fullständigt själv. I senare verk i Relief-serien har jag lagt till andra sammansättningar, för att uttrycka de ständiga förändringarna och individens fullkomnande."

Shi Tou och Si Han, Curator

Shi Tou 石头

1969 born in Tongren, Guizhou
1988 graduated from Guizhou Art Academy
1992 moved into Yuanmingyuan Artist Village
Lives and works in Beijing