Li Yongfei

Den unge konstnären Li Yongfei, född 1985, har skapat en serie verk med kroppar och ansikten, som kombinerar traditionellt tuschmåleri med samtidens estetik och mode.

Hans motivval innebär ett genombrott i den tvåtusenåriga kinesiska traditionen av gongbi-måleri (den tradition som utmärks av naturtroget detaljerat återgivande, ordet betyder "den arbetsamma penseln".) Om hans stil säger konstkritikern Emily de Wolfe Pettit: "[Lis] inspiration och referenser sträcker sig från den engelske 1800-talskonstnären Abrey Beardsley, som ironiskt nog var influerad av kinesiska och japanska träsnitt, till Warholska förstoringar av kulturella sterotyper, till den japanske konstnären Tenmyouya Hisashi, där ungdomskulturen ofta återspeglas som en kamp mellan tidsåldrar." [1] Lis verk speglar den yngsta generationen tuschmålares förening, i vår globaliserade tidsålder, av väst och öst, tradition och modernitet.

I dagens Kina, liksom i en stor del av den icke-västerländska kulturen, är den vita mannens kropp och utseende en norm för "manlighet" och för "manlig skönhet", förmedlad av bl a Hollywoodfilmer och modemagasin. Tatoo-serien är en reflektion över vår tids skönhetsideal. "Tatuering" heter på kinesiska "wenshen", där det första tecknet "wen" också har betydelsen "kultur". Li har berättat att de två verk som han ställer ut i Secret Love inte har setts som viktiga av hans gallerist, därför att det finns för mycket av lust och sexualitet i dem, ett "olämpligt" motiv i tuschmåleriets tradition. Verken leder oss till frågor som: under ytan av de ansiktslösa, kinesiserande och muskulösa kropparna utsmyckade med typiska traditionella blom- och landskapsmotiv, hur mycket kinesiskt är kvar egentligen i den inre mänskliga världen? Vad är det som är kinesiskt i vår tid?

Si Han, Curator

Li Yongfei 李永飞

1985 born in Shijiazhuang, Hebei
2007 graduated from Central Academy of Fine Art, Beijing
Lives and works in Beijing


[1] Emily de Wolfe Pettit, Fantasia in Ink Major, Atkins&Ai Gallery, 2011 Beijing, p.6.