Jiang Qigu

Jiang Qigus monumentala tuschmålningar av manskroppar, skapade med känsliga enkla linjer och fläckar, är innovativa och understryker hans imponerande skicklighet att använda den klassiska kinesiska tuschtekniken på ett modernt expressionistiskt sätt.

Jiang studerade tuschmåleri i Kina och flyttade i trettioårsåldern till USA för fortsatta studier, och är nu professor vid School of the Art Institute of Chicago. Hans måleri visas på utställningar världen över, och är mycket uppskattat av konstsamlare. När det gäller den konstnärliga stilen och de formella kvaliteterna ser många konstvetare hans måleri som ett exempel på en fruktbar sammansmältning av mångkulturella influenser och på de obegränsade möjligheter som möten mellan kulturer kan ge. Konsthistorikern James Elkins lovordar hans verk som "mästerliga målningar" som "tar två historiska traditioner på stort allvar: hela den tretusenåriga kinesiska måleritraditionen, och den västerländska traditionen av figurativt måleri efter Renässansen. Det är det som gör hans verk så givande, så uppfriskande."

Jiang QiguMen för mig ligger den verkliga styrkan i Jiangs måleri i hur hans konst återspeglar sanningen i en människas personliga känslor och livserfarenhet. Det gäller särskilt konsten från de första åren i USA, mellan 1988 och 1994. Serien med figur-målningar började han arbeta med efter en svår bilolycka, som inträffade strax efter det att han kom till USA. Han blev själv allvarligt skadad. Samtidigt brottades han med en annan fråga: vilka var hans sanna, ärliga kärlekskänslor? Hans manliga kroppar är målade med känsliga linjer och rörelser, de har huvuden utan ansikten, traumatiska, sensuella, med plumpar av tjockt svart tusch och abstrakta former i färg, på rispappersytan som andas. I Dunno what to do är den manliga figurens kraftfulla muskler och känsliga gester m��lade med fina linjer, och de djärvare formerna liknar tunga depressiva moln över huvud och ansikte, de uttrycker osäkerhet, sårbarhet, patos. I Apart tycks det obrutna penseldraget vara en ogenomtränglig mur som skiljer de två figurerna från varandra och hindrar kontakten, de plågas båda av sorg och skuldkänslor. Här visualiserar konstnären en filosofisk fråga: möjligheten och omöjligheten till verklig kärlek mellan två människor, oavsett kön, och det avstånd som alltid finns mellan två hjärtan, som är så svårt att uthärda.

Manlig nakenhet är inte ett vedertaget motiv i kinesiskt tuschmåleri. Det är också viktigt att notera, att konstnärskretsen som arbetar i den traditionella tuschmåleritraditionen är konservativare än de som arbetar med nya media som har rötter i västerländsk tradition, och i tuschmålariet ser man sällan historier som är för personliga. Men Jiang Qigu, den äldste konstnären som deltar i denna utställning, är en av dem som vågat bryta normen. Ett verk fick titeln Tell me your story. Och det är precis det konstnären själv gjort, berättat sin historia.

Si Han, Curator

Jiang Qigu 蒋奇谷

1956 born in Shanghai
1983 Bachelor of Fine Arts degree from Shanghai Normal University
1990 Master of Fine Arts degree from the School of the Art Institute of Chicago
Lives and works in Chicago and Shanghai



[1] James Elkins, "Master Paintings", Ink paintings by Qigu Jiang: Figures, Koehnline Museums of Art, 2009