Träsnitt av Utagawa Hiroshige (1797-1858)

Människor i landskap

Följ med på en bildresa! Vår nya utställning i Galleriet i basutställningen om Japan visas från och med 20 februari till och med 23 oktober.

Under hashtaggen landscape på Instagram finns idag (februari 2016) över 29 miljoner träffar. Uppenbarligen är landskapsmotiv något som fortfarande är viktigt för människor. Hur ser sådana motiv ut i den analoga tekniken träsnitt, dåtidens teknik för massproduktion av bilder i Japan? Nu plockar vi fram 18 träsnitt ur samlingarna gjorda av en av Japans mest berömda konstnärer, Utagawa (även kallad Andō) Hiroshige.

Hiroshige var brandman tills han blev konstnär på heltid. Mest uppskattad är han för sina serier av landskapsbilder, men han har också avbildat andra motiv.

Karta - klicka för att förstoraHans mest berömda bildserie heter "De 53 stationerna längs Tokaidō". De avbildar viktiga knutpunkter på landsvägen Tokai som gick mellan Edo (nuvarande Tokyo) och Kyoto. På svenska kan namnet översättas med "Östra havsvägen". Klicka på bilden eller denna länk för att se en karta (PDF-dokument, 98 kB) över de två landsvägar som binder samman platserna som många av träsnitten avbildar. Copyright: Martin Lubikowski.

I Galleriet visar vi några bilder från denna serie och två andra kända bildserier. Bilderna föreställer verkliga platser tolkade genom Hiroshiges konstnärliga sinne. Motiven är avbildade bortom det verklighetstrogna. Han har tydligt valt vinklar, beskurit motiv och skapat kompositioner på ett sätt som för många upplevs som modernt.

Vi som betraktar Hiroshiges bilder blir själva resenärer som får följa med in i hans bildvärld, men vi får även en inblick i det japanska samhället för över 150 år sedan.

Kanske kan vi se en likhet mellan Hiroshiges bilder och dagens bildflöde i sociala medier? Med hjälp av bland annat appen Instagram väljer fotografen inte bara sitt motiv utan kan även efter knäppet förstärka och justera bilden med filter och effekter.

Från och med 15 juni har vi bytt ut fyra träsnitt mot bilder gjorda av elever från årskurs 1-3 på Carlgrenska Waldorfgymnasiet i Stockholm i ett samarbete mellan deras lärare Sanna Tavares, museipedagog Joachim Morath, utställningsproducent Elna Nordh och Japan-intendent Petra Holmberg. Utgångspunkten var bland annat att berätta om måleri, måleritekniker och olika östasiatiska bildtraditioner. Eleverna fick bekanta sig med tusch i sin ursprungliga fasta form (tuschstång), tuschteknik som exempelvis laveringar och olika papperskvaliteter. Detta var det första mötet med museet för många av dem, men några var Japan-intresserade sedan förut. Vi hade även en dialog om Hiroshige, träsnittstekniken och hur en kan se på hans landskapsbilder utifrån bildanalys. Elevernas tuschbilder är alltså resultatet av deras upplevelser på museet, grundat i deras redan existerande bildkunskap och egna sinne. Genom deras bilder får vi följa med på en annan resa.

jpeg
Tuschmålning av Love Misgeld, Carlgrenska Waldorfgymnasiet